מי שתיה בישראל

אל תשברו את הגב בסחיבת בקבוקים! עברו למיני בר עכשיו!

יותר ויותר אנשים נמנעים מצריכת מי שתיה מהברז – מים המסופקים כמעט בחינם על ידי חברת מקורות והמופקים ממאגרי המים של מדינת ישראל – הכנרת, קידוחים לשאיבת מים ממאגרים תת קרקעיים, מי ים מותפלים, נביעת מעיינות ועוד.

משרד הבריאות טוען כי מי השתייה הציבוריים בטוחים וטעימים – ואולי במקרים רבים זה באמת נכון אולם אין לשכוח כי מים אלו מובלים בצינורות חלודים, ולעיתים מזוהמים כתוצאה מחדירת מזהמים בצנרת הביתית. לאחרונה פרסום משרד הבריאות מחקר ובו עולה כי איכות המים בצנרת העירונית אומנם טובה אולם כאשר המים מגיעים לברז בבית איכותם יורדת כתוצאה מהצנרת הישנה והחלודה במיוחד בבתים ישנים.

המלצת משרד הבריאות היא להמנע מצריכת מים שעמדו בצינורות – כלומר יש לפתוח את ברז המים למשך חצי דקה לפחות לפני שבטוח לשתות אותם. בהתאם לכך צריכת מי שתיה מהברז גורמת לבזבוז מים עצום – בכל פעם שאתם רוצים לשתות מים עליכם לבזבז כמות מים גדולה משמעותית.

שוק המים בישראל מכיל אפשרויות רבות לצריכת מים – מים מינרלים המסופקים בבקבוקים (המותגים הידועים הם נביעות, מי עדן, עין גדי), בר מים (מתקן מים) או מיני בר אשר מחובר לברז המים ומאפשר סינון וטיהור (המותג הידוע הוא תמי 4 וכן מעיינות והשחקן החדש – אלקטרה בר). בנוסף קיימים מסנני מים שונים אשר מחוברים לצנרת הראשית, מתקני מים חיים ועוד.

ההיקף הכספי השנתי של צריכת המים נאמד בכ 1.25 מיליארד שקל כאשר שוק מתקני המים נאמד בכ- 700 מליון שקל מחזור בשנה. פלח השוק בעל הצמיחה הגדולה ביותר הוא של ברי המים המסוננים (כ-400 מליון שקל בשנה) ואשר נשלט כיום על ידי חברת שטראוס באמצעות המותג תמי 4.

מטרתנו באתר זה לספק לכם מידע לבחירה נכונה של מקור המים לשתיה בבית ובמשרד.

מים מינרליים?

מים מינרלים הם בעצם מים ממקורות טבעיים (לרוב מעיין) אשר ממולאים ללא יד אדם בבקבוקים ונשלחים לנקודות המכירה או לצרכן לביתו (במקרה של בר מים מינרלים). אין במים אלו יתרונות כלשהם מלבד הידיעה שהמים עוברים בקרה ובדיקות מידי יום ובכך אנחנו יכולים להיות בטוחים כי המים אינם מכילים זיהומים. הבעיה במים המינרלים הוא בשינוע שלהם – מרגע היציאה מהמפעל ועד להגעה לבית הצרכן. אין לנו שליטה ובקרה – האם המים הובלו במשך שעות ארוכות בשמש? האם היו חשופים לחום גבוה? האם אוחסנו בקרבת חומרים מסוכנים (למשל – בתחנות דלק ליד המשאבות)? ודאו כי אתם רוכשים את המים בנקודות מכירה מסודרות כאשר המים מאוחסנים במקומות מוצלים.

יש לציין שחלק מיצרני מים המינרלים  בישראל מקבלים את המים מהצנרת של מקורות!

פגיעה בסביבה

צריכת מים מינרלים גורמת לפגיעה הרבה ביותר בסביבה – בקבוקי המים הריקים גורמים לזיהום הסביבה ויש צורך בתהליך מיחזור על מנת למזער פגיעה זו, השינוע של הבקבוקים גורם לזיהום אוויר ולצריכת אנרגיה רבה.

בר מים מיני בר תמי 4

תמי 4 – חברה בבעלות חברת שטראוס מפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות לסינון ולטיהור מים. מתקני המים של תמי 4 מאפשרים חימום או קירור של המים ובכך מקלים על צריכתם – קל לעשות קפה, או לשתות כוס מים קרים בקיץ.

במכשירים אלו יש להקפיד על החלפה של סננים, מסננים בזמן – אחרת קיים חשש לזיהום המים.

בסקר שנערך על ידי דה מרקר המים של תמי 4 נבחרו לטעימים ביותר מבין החברות – תמי 4, אלקטרה בר, ג'נרל בר וחברת טבע בר.

שירות לקוחות תמי 4

כאשר אתם רוכשים לבית או לעסק מכשיר לטיהור מים של חברת תמי 4 אתם זקוקים לשירותי אחזקה ותיקונים כל עוד המכשיר אצלכם. כל ביקור טכנאי, פירוק או הרכבה והובלה של המכשיר עולה כסף.

בשיטוט ברשת ניתן לקרוא תלונות רבות על איכות השירות של החברה. בין היתר קיימות תלונות רבות על שרות גרוע ומזלזל בלקוח, איכות מוצר ירודה, תקלות חוזרות ונשנות ועוד – תלונות רבות קיימות כאן: http://www.tluna.co.il/companies/company.asp?CompanyID=289 יש כאלו שאף כתבו "תמי 4: אתם באמת נורא אדיבים אבל אתם מספקים שירות חרא" http://www.popup.co.il/?p=6348 "תמי 4 בושה שיש חברה שמזלזלת כל כך בלקוח" http://www.maozakor.co.il/Forum_answers.aspx?ID=2667

האם המים של תמי 4 בחינם?

התשובה לכך היא לא. מלבד עלותו הגבוה של המכשיר עצמו, יש צורך בהחלפת מסננים, תחזוקה שוטפת ותיקונים. חברת תמי 4 מציעה למשל שירות כולל תיקונים למכשיר בעלות של 68 ₪ לחודש (למשך 3 שנים) כאשר רכישה עצמאית של מסננים  עולה כ-50 ₪ בחודש (כ-600 ₪ בשנה).

ג'וקים במתקני תמי 4?

דיווחים ותלונות רבות ברשת עוסקים בנוכחות תיקנים (ג'וקים) במתקני תמי 4. האם יש בכך אמת?

ג'וקים אוהבים סביבה חמה, לחה ומוגנת. את כל אלו הם מוצאים בתוך מתקנים חשמליים שונים הנמצאים במטבח. יש להדגיש כי מקור הג'וקים אינו ממתקן המים עצמו אלא מסביבת המטבח כאשר הם מחליטים כי המתקן של תמי 4 מתאים למגוריהם.

למעשה המצב גרוע מכפי שאתם חושבים. אתם לא יודעים אם גם במתקן המים שלכם קיימים גו'קים ועד שלא תפתחו אותו לא תוכלו לשלול נוכחות המקקים.

האם זה מסוכן?

לתמי 4 מערכת מים סגורה – כלומר המים עוברים בתוך הצינורות במכשיר ודרך הפילטר כאשר אין מגע בין החרקים לבין המים אותם אתם שותים. אולם אם קיימים ג'וקים בפילטר עצמו – חובה מיד להחליפו ולא להשתמש בו יותר.

מה אפשר לעשות?

ראשית יש לדאוג לסביבה נקייה של המטבח – אם אין ג'וקים בבית ובמטבח סביר להניח שלא יהיו גם בתוך המכשיר. החברה (שטראוס) ממליצה לבצע הדברה במכשיר אולם רבים נרתעים מכך ואינם מעוניינים להכניס חומרי הדברה כל כך קרוב למים שאותם שותים. אין פתרון מושלם מלבד לא להשתמש במכשיר.

רק בתמי 4?

אין הבדל בין מכשיר תמי 4 לבין כל שאר מתקני המים – בכולם זו אותה הבעיה. למעשה יתכן שיש ג'וקים גם במכשיר האספרסו, במעבד המזון ובכל מכשיר חשמלי סגור.

תמי 4 – ניתוח כלכלי

המים של תמי 4 עולים לכם הרבה כסף ונסביר מדוע:

רכישה של מכשיר חדש עולה כ-2,800 ₪ בתוספת 300 ₪ עבור משלוח והתקנה. מידי חצי שנה יש להחליף מסנן בעלות 234 ₪. כל שנה יש להחליף מנורת UV בעלות של 220 ₪. כאשר בוחנים את העלות על פני תקופה של 3 שנים מגיעים לעלות של 5,164 ₪ – המהווים 143 ₪ לחודש (לפני עלות תיקונים במידה והמכשיר מתקלקל או הובלה במידה ואתם עוברים דירה). במחיר חודשי של 143 ₪ אתם יכולים לרכוש כ-70 בקבוקי מים מינרלים כל חודש! – כלומר למעלה מ-2 בקבוקי מים מינרלים ביום.

עוד על חברת תמי 4

לאחרונה המועצה לצרכנות פרסמה כי חברת תמי 4 הפרה את חוק הגנת הצרכן בכך שפרסמה מודעה שאינה כוללת בצורה ברורה את מלוא העלויות בעסקה – ובכך עלולה להטעות את הצרכנים. מנכ"ל המועצה ציין כי "מנהגם של עסקים להצניע מהצרכן תשלומי חובה הנלווים למחיר המוצר מכתים את חיי המסחר בחוסר הגינות".

עד כמה המים נקיים?

לחברה תו תקן ישראלי 1505 – המים מסוננים באמצעות סנן פחם פעיל – סנן זה אינו מסנן מתכות ויעילותו פוחתת משמעותית לאחר כחצי שנת שימוש. סנני פחם עלולים להוות מצע לגידול חיידקים במיוחד כאשר אינכם מפעילים את המכשיר במשך תקופה ממושכת.

אלקטרה בר

חברת אלקטרה מתחילה לשווק בר מים מסוננים אשר מתחרה ישירות בסדרת המוצרים של תמי 4. סדרת המוצרים של אלקטרה בר כוללים מבחר רחב של צבעים, לרבות סדרה במהדורה מוגבלת, בעיצוב פיליפ בולקייה. המגזר העסקי יהנה מבר מים מותאם עם אפשרות להוספת לוגו החברה. רמת המחירים של אקטרה בר נמוכה בכ- 20% מזו של תמי 4

יש לציין שאין הבדל מהותי באיכות המים בין יצרני מתקני המים השונים. לחברת תמי 4 יש את יתרון הוותק במתן שירות ומתקני המים שלה משווקים בכל העולם.

מתקני מים מסוננים – האם הם מגינים מפני זיהום?

משרד הבריאות הודיע כי במקרה זיהום במים אין להשתמש במתקני המים המסוננים כדוגמת אלקטרה בר או תמי 4 ויש להרתיח את המים במשך מספר דקות. פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות אמר כי מתקני המים אינם מאפשרים הרתחה לכ-100 מעלות של המים ולכן המים מהמתקנים  במקרה של זיהום המים אינן בטוחים לשימוש ובמיוחד כאשר התקנות מורות על הרתחה רצופה של המים במשך שתי דקות לפחות.

במקרים מסויימים המים נפסלים לחלוטין לשימוש – למשל כאשר נמצאים שארי חומרי הדברה במים או זיהום ממתכות כבדות. במקרים אלו יש לעקוב אחרי הנחיות משרד הבריאות ולפעול בהתאם.

מים חיים

הנושא החם ביותר בעולם המים הוא נושא המים החיים. הרעיון העומד מאחורי השיטה הוא שמים בטבע עוברים מעגל שונה מאשר המים אותם אנו שותים. מים בטבע מחלחלים דרך שכבות הקרקע, נובעים ממעיינות, זורמים בערוצי הנחלים, מטוהרים באופן טבעי וצוברים חמצן ומינרלים שונים.

מתקני מים חיים מנסים לחקות תהליך זה באמצעות תהודה אנרגטית של תדרים במטרה לשפר משמעותית את ניקיון המים, הטעם שלהם והחיות הטמונה בהם. רבים מדווחים כי הטעם של מים חיים טוב משמעותית מזה של מי ברז.

מספר הטלפון הינו מספר פרמיום שנועד לרכז את כל מוקדי השירות של כל החברות. ניתן להתקשר ישירות לכל אחת מהחברות.

למידע נוסף:

משרד הבריאות – סקר מתכות ברשת הביתית

http://www.health.gov.il/PublicationsFiles/water_nov2011.pdf

משרד הבריאות – הודעה לתושבי השומרון הכוללת אי שימוש במתקני מים http://www.health.gov.il/NewsAndEvents/SpokemanMesseges/Pages/15022012_1.aspx

הודעת משרד הבריאות – פסילת מים ניר גלים

http://www.health.gov.il/NewsAndEvents/SpokemanMesseges/Pages/12022012_1.aspx

אז מה היה לנו בכתבה:

המרכז לברי מים
המרכז לברי מים

המרכז לברי מים מציע לכם למעשה את כל סוגי ברי המים הנמכרים היום בישראל, החל מברי מים עם מיכל מים מינרליים מתחלף וכלה בברי מים קבועים המחוברים למערכת המים המרכזית ומציעים לכם מים חמים וקרים עם סינון וטיהור המים ברמה הגבוהה ביותר.

במיוחד התרשמנו במרכז לברי מים מהצוות המקצועי, שמעמיד לרשותכם את כל המידע לו אתם זקוקים על מנת לקבל החלטה ממקום של ידע וביטחון, להתמצא בפערים ובהבדלים השונים בין ברי המים הקיימים בשוק ולבחור את בר המים המתאים ביותר, הן לשימושים שלכם והן למסגרת התקציב שעומד לרשותכם.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!